馃挕 Nasz膮 przygod臋 z wiedz膮 UX zaczynamy od podstaw. Zasady Gestalt to zestaw zasad, kt贸re mo偶na wykorzysta膰 do tworzenia skutecznych projekt贸w. Przyjrzyjmy si臋 im bli偶ej:
1锔忊儯 Podstawa figury: Zasada ta odnosi si臋 do sposobu, w jaki ludzie odr贸偶niaj膮 figur臋 lub przedmiot od otaczaj膮cego go t艂a. Mamy tendencj臋 do postrzegania obiekt贸w jako r贸偶ni膮cych si臋 od otoczenia, nawet je艣li maj膮 podobne kolory lub wzory.
2锔忊儯 Blisko艣膰: Zasada ta m贸wi, 偶e przedmioty, kt贸re s膮 blisko siebie, s膮 postrzegane jako nale偶膮ce do siebie. Mo偶na to zaobserwowa膰 w sposobie, w jaki grupujemy s艂owa lub obrazy, gdy s膮 one umieszczone blisko siebie.
3锔忊儯 Podobie艅stwo: ta zasada odnosi si臋 do sposobu, w jaki ludzie grupuj膮 przedmioty o podobnych cechach, takich jak kszta艂t, kolor lub faktura.
4锔忊儯 Zamkni臋cie: Ta zasada opisuje tendencj臋 do postrzegania niekompletnych lub fragmentarycznych obiekt贸w jako ca艂o艣ci. Wida膰 to po sposobie, w jaki rozpoznajemy znajome kszta艂ty lub wzory, nawet je艣li s膮 one tylko cz臋艣ciowo widoczne.
5锔忊儯 Ci膮g艂o艣膰: Zasada ta m贸wi, 偶e ludzie maj膮 tendencj臋 do postrzegania obiekt贸w jako ci膮g艂ych i g艂adkich, nawet je艣li s膮 przerywane przez inne obiekty lub linie.
6锔忊儯 Symetria i porz膮dek: Ta zasada odnosi si臋 do sposobu, w jaki ludzie preferuj膮 zr贸wnowa偶one i uporz膮dkowane projekty, z symetri膮 i regularnymi wzorami.